Szczecin kupuje “miękkie hybrydy” dla SPA Dąbie. Razem miasto może nabyć aż 44 fabrycznie nowe pojazdy, które zastąpią najstarszy tabor w spółce. Wkrótce miasto będzie też kupowało autobusy dla SPA Klonowica.
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie właśnie rozpisało bardzo duży przetarg na zakup fabrycznie nowych autobusów mild hybrid. Przewoźnik planuje nabycie 4 autobusów o długości 12 metrów oraz kolejnych 18 pojazdów przegubowych. W ramach prawa opcji zawarto możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 4 pojazdy 12-metrowe oraz do 18 następnych autobusów przegubowych.
Jednocześnie wiceprezydent miasta odpowiedzialny za komunikację Łukasz Kadłubowski zapowiedział też, że wkrótce ruszy przetarg na zakup nowych autobusów dla drugiego ze szczecińskich przewoźników - SPA Klonowica, choć z pewnością będzie on opiewał na mniejszą liczbę pojazdów. Wynika to z faktu, że tabor Klonowicy jest nowszy - trafiały tam w ostatnich latach autobusy elektryczne a kolejne są już w produkcji i to właśnie dlatego w prawobrzeżnej spółce miejskiej potrzeby
modernizacyjne są znacznie większe.Tegoroczne zakupy to również efekt ustawy o elektromobilności, która w dużej mierze zakazuje miastom liczącym powyżej 100 tysięcy mieszkańców zakupów autobusów niskoemisyjnych od przyszłego roku. Wyjątkiem od tej zasady jest tabor do obsługi linii podmiejskich.
SPA Dąbie chce pozyskać autobusy 12-metrowe mieszczące 85 osób, z czego 28 na miejscach siedzących oraz autobusy około 18-metrowe mieszczące co najmniej 140 osób, z czego 39 na miejscach siedzących. Napęd hybrydowy składający się z silnika spalinowego spełniającego normę emisji Euro VI o mocy minimum 180 kV oraz 220 kV w przypadku przegubowców wspomaganych silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 14 kV.
Autobusy mają być klimatyzowane, ogrzewane oraz mają być niskowejściowe i niskopodłogowe na całej długości pojazdów. Układ drzwi to 2-2-2, a w przypadku wozów przegubowych 2-2-2-2.
Czas na uruchomienie prawa opcji to pół roku od zawarcia umowy na zakup autobusów, natomiast dostawy wozów z opcji będą realizowane w latach 2027/2028. Dostawy autobusów z podstawy zamówienia mają nastąpić: dla 12-metrowych oraz połowy partii przegubowych od 1 lutego do 31 marca 2027 roku, natomiast dla pozostałych autobusów przegubowych od 1 lutego do 31 marca 2028 roku.
O wyborze najlepszej oferty w obu częściach zamówienia zdecyduje cena - 60%, komfort pasażerów (liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi) - 10%, zużycie paliwa - 10% oraz gwarancja całopojazdowa - 20%.
To nie jedyne plany Szczecina wobec spółki Dąbie - docelowo miasto chciałoby wyposażyć ją w autobusy wodorowe, na zakup których złożono już odpowiedni wniosek o dofinansowanie. W tym przypadku mówimy aż o
50 pojazdach zasilanych wodorem.